Útépítés Magyarország

Tudd meg mindazt amit szeretnél az azfaltozás-ról.

Útépítő mester blokk

Az Útépítő Mester Blokk a te érdekedben érted jött létre.

Miért jött létre? Miért most?

A társadalmi szerepvállalás, érdekében jött létre. Ma már nagyon sok az aszfaltos mester. Azt se tudja szegény megrendelő kinek és mit higgyen el.

A Pest megyei székhelyű cégünk több mint 10 éve elkötelezett támogatója a becsületes munkának. 

A célok megálmodásánálaz alábbi főbb témakörök kerültek meghatározásra, melyeket folyamatosan kívánunk minőségi tartalommal ellátni.

  • Útépítés gépeinek bemutatása
  • Útépítő fogalomtár készítése
  • Útépítés története
  • Útépítés Gyakorlati Útmutató készítése


Olvasd el gyűjteményünk.


Az öntött aszfaltburkolat bitumen, mészkőliszt és coulé-kavics összetételéből áll. A bitumen és mészkőliszt keveréke és formába öntése adja az úgynevezett masztix-pogácsát, amelyet aztán a munkahelyen coulé-kavics és oldóanyag (rendszerint bitumen) hozzáadagolásával kiöntésre alkalmas masszává készítenek ki. Ahol a coulé-kavics a...

Aszfalt

2020.08.23

Aszfaltrétegek marással vagy felbontással eltávolított anyaga, amelyet megfelelő előkészítéssel és technológiával újra fel lehet használni.

Emulzió

2020.08.13

A bitumenemulzió a bitumen 3 fajtájának egyike. Hogy teljes képet kapjunk a bitumen gyártás és felhasználásával kapcsolatban, kezdjük az alapoknál.

Aszfalt munkálatok

Járda aszfalt burkolatai ( 2005-től már MA az öntöttaszfaltok jelzése itt Ö-1et, Ö-2 öt, használunk).
közúti aszfalt burkolatok: Ö-2 D=8-12mm, B=8-9,5% zúzaléktartalom >40%
járda aszfalt burkolatok: Ö-1 D=5mm, B=8,5-10% zúzaléktartalom <40%Az öntöttaszfalt előállítása történhet


Masztikátorban (tűzkocsiban), amely egy kocsira szerelt, alulról fűtött tartály, mely az öntöttaszfalt készítésére és szállítására szolgál. A főzés 8-10 óráig tart 210-240 C -on.
aszfaltkeverő telepenAz öntöttaszfalt beépítése történhet
Kézi úton (a tűzkocsiból a forró aszfaltot talicskába vagy más a meleg aszfaltnak ellenálló céltartályba helyezik, onnan ráöntik a kötőrétegre, és a térdelő munkás fasimítóval dolgozza be, simítja el az aszfalt anyagot). Az öntöttaszfalt felületét érdesíteni kell
az aszfalt érdesítése 8-12 kg/m KZ 5/8 vagy KZ 8/12 érdesítő impregnált (bitumennel előkezelt) zúzalékkal történik, amit a forró 210 C-os öntött aszfalton egyenletes kézi hengerléssel simítják el.
Az aszfalt lehűlését követően használatba lehet venni a frissen elkészült aszfaltfelületet mely strapabíró és viszonylag olcsóbb megoldás.Útépítési aszfalt anyagok: Aszfaltbeton Aszfaltcement burkolatok
Adalékanyagúk folytonos elosztású


A kopó és a kötő aszfaltrétegek, zúzalékból, mészkőlisztből, zúzott és természetes homokból állnak.
A bitumen tartalom 4,5 7,5 % között szokott lenni.
Aszfaltbeton burkolatok esetén, a pálya szerkezete az alaprétegből, kötő és aszfalt-kopórétegből áll.Az elterített aszfaltréteg tömörítése
Hengerléssel történik. Addig kell a hengerlést befejezni (a kellő tömörséget elérni), amíg az aszfalt 100°C hőmérsékletű. A hengerlésnél célszerűen közvetlenül a finiser mögött gumikerekes henger halad forró és száraz gumikkal.


A gumihenger igen hatékonyan tömörít, mert nem csak tömörítő, de gyúró hatása is van. Ezután halad az acélhenger, amely a simítást végzi el. Az összehengerlő menet száma például 4 cm tömör vastagság esetén 8-10 menet. A csatlakozások (hosszhézagok) kialakítására különös gondot kell fordítani. A hengernek mindig a hajtott tengelyével kell finiser felé haladni és a sáv-váltást (a hengerlés általában 1/3 sávátfedéssel történik) a már kihűlt szakaszon kell elvégezni.



Érdesített homokaszfalt
Érdes felületű, nagy forgalombírású kopóréteg. Két egymás után egybeépített rétegből áll: az alsó
homokaszfalt rétegből (3-4 cm vastagságban) és az erre forró állapotban ráhengerelt bitumennel
bevont érdesítő zúzalékrétegből.
Az érdesített homokaszfalt (ÉHA) az angol Hot Rolled Asphalt magyar viszonyokra alakított változata. Az adalékanyag szemeloszlása kihagyásos. A bitumentartalom 7-9 m%. Az érdesítő zúzalék, éles, zömök alkatú, a célnak ez a leg megfelelőbb. Az érdesítő zúzalékot a homokaszfalt jól befogadja (tulajdonképpen a hiányzó frakció helyére nyomódik be a felületbe), szemcséi csak kissé állnak ki a homokaszfalt rétegből és így nagy makro-érdességű, mozaikos struktúrájú lesz a felület.



Vízáteresztő drénaszfalt
Meglévő vagy újonnan épített zárt, síkos felületű aszfaltburkolatra épült igen nagy (hengerrel történő tömörítés után 16-22 v%) hézagtartamú 2-3 cm-es vékony kevert érdesítő réteg.
Az 5/12 nemes zúzalék 65 %-ban van jelen az adalékanyagban, amelyhez B-100 bitument (bitumentartalom 4,7-5,2 %) használnak.
A vízáteresztő drénaszfalt felülete porózus, érdes. Legfőbb előnye az igen gyors felületi vízelvezetés.
A tapasztalatok szerint télen a víz fagyása nem okoz kárt a burkolatban.
A réteget nem számítják be a pályaszerkezet egyenérték-vastagságába a méretezésnél. Élettartama jelentős nehézjármű-forgalom esetén 7-8 év.



Bitumenemulziós iszapbevonat
Nem önálló burkolat. Az alatta lévő pályaszerkezet teherbírását nem fokozza, mindössze a felületi tulajdonságokat (az érdességet, felületi zárást, felületi egyenletességet) javítja. Tehergépkocsira szerelt keverő-terítő célgép felhasználásával készül.
A keverő a gondosan összeállított szemeloszlású töltőanyag-homok adalékanyagot kation-aktív bitumenemulzióval és vízzel folyós péppé keveri össze. A kivitelezése igen gondos munkát, szakértelmet igényel. Jellegénél fogva kátyús, deformálódott, egyenetlen felületű útpálya javítására nem használható.
Útépítési aszfalt anyagok - Kevert, utántömörödő burkolatok



Makadám-út
A kevert, utántömörödő aszfaltburkolatok egyszerű keverőgéppel, adalékmelegítés nélkül, hígított bitumennel és egyszerűen előállítható zúzalék adalékanyaggal készülnek. Kis és közepes
forgalom esetén gazdaságosan alkalmazhatók.
Az utántömörödő jelleg abban áll, hogy az ilyen burkolat a hengerlés befejezése után még nincskész, hiszen csak több hónapos forgalom tömöríti véglegesre.
Ekkorra a hígítószer végleg elpárolog, a bitumen megköt, a burkolat elaszfaltosodik. Az adalékanyag rendszerint lépcsős szemeloszlású, nagy hézagtartalmú. A zúzalék belső súrlódása, kiékeltsége adja a stabilitás nagyobbrészét, nem pedig a hígított bitumen-ragasztó hatása.
Az ilyen burkolatoknál a felületet nem szabad úgy lezárni, hogy megakadályozzuk a hígítószer elpárolgását. A szükséges felületi zárás is hígított bitumenes kell, hogy legyen.



Kevert aszfaltmakadám
Két fajtáját szükséges megemlíteni: a vastagabb, kétrétegű burkolatot, valamint
a vékonyabb, egyrétegű szőnyeget.
Általában zúzottkő alapon alkalmazzák ezeketA KAM-120 jelű burkolat 2 rétegben készül.
Tömör vastagsága 6 cm, amelyben az alsó réteg 80kg/m 12/35 zúzottkő és 3,5 % hígított bitumen keveréke,
a felső réteg 40 kg/m 3/8 (vagy 3/12,22 vagy 5/12) zúzottkő és 5,5 % hígított bitumen keveréke.
Tömörítése hengerléssel (az alsó rétegé csak 2-3 járattal) történik.
KAM-60 jelű szőnyeg 1 rétegben készül.
Tömör vastagsága 3 cm, 60 kg/m2 3/12 (vagy 5/12,vagy3/20) zúzottkő és 5,0-5,5% hígított bitumen keveréke.



Kevert záróréteg
A kevert aszfaltmakadám réteget kevert záróréteggel lehet lezárni. Általában 20 kg/m2 mennyiségű
anyagból készül, amelynek adaléka természetes és zúzott homok, valamint mészkőliszt.
Kötőanyaga 8 10 m% hígított bitumen. Elterítése terítőládával vagy finiserrel, tömörítése hengerléssel készül.



Kötőzúzalékos aszfaltmakadám
Aszfaltanyagait keverőgépben kell előállítani. A meglévő földútra zúzottkövet terítenek, majd addig
hengerlik, amíg a tehergépkocsik kereke a felületen nem hagy nyomot. Ezután hígított bitument permeteznek a felületre egyenletesen, 1,6 kg/m mennyiségben.
Végül összesen 70 kg/m2 kötő makadám-aszfaltréteget
Aszfaltburkolatok, bevonatok
Zúzalékot terítenek el három rétegben, amit behengerelnek a zúzott kötőréteg hézagaiba. Lezárására kevert záróréteget használnak.



Hideg Aszfalt
A kevert, utántömörödő aszfaltoknál meg kell említeni a hideg aszfaltot. Kisebb útépítési munkáknál alkalmazható.
Készítésekor kötőzúzalékot kevernek hígított bitumennel, a kapott anyagot depóniában tárolják. Innen szállítják el, és hidegen építik be. A hígított bitumennek feltétlenül kell tapadásjavítót tartalmaznia, mert deponáláskor a hideg aszfalt vizet kaphat. Tehát nem tömörödhet kellő képen.
Az itt leírtak (nagyjából a lényeg) után látszik, hogy az útépítés elég összetett szakma. Nem egyszerű megtalálni a megfelelő útépítőt.
Szakértelem nélküli kezekben sajnos nagyobb az okozott kár, mint a haszon. A javítási költség sokszor a duplájába kerül, mivel dupla munka van a már elrontott úttal, vagy más felülettel. Legyen a kivitelező választásban körültekintő és megfontolt!

Tel.: 06 20 9 109 109

© 2020 ASZFALT & ÚTÉPÍTÉS aszfalinform@gmail.com
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el