Aszfalt munkálatok
Járda aszfalt burkolatai ( 2005-től már MA az öntöttaszfaltok jelzése itt Ö-1et, Ö-2 öt, használunk).
közúti aszfalt burkolatok: Ö-2 D=8-12mm, B=8-9,5% zúzaléktartalom >40%
járda aszfalt burkolatok: Ö-1 D=5mm, B=8,5-10% zúzaléktartalom <40%Az öntöttaszfalt előállítása történhet
Masztikátorban (tűzkocsiban), amely egy kocsira szerelt, alulról fűtött tartály, mely az öntöttaszfalt készítésére és szállítására szolgál. A főzés 8-10 óráig tart 210-240 C -on.
aszfaltkeverő telepenAz öntöttaszfalt beépítése történhet
Kézi úton (a tűzkocsiból a forró aszfaltot talicskába vagy más a meleg aszfaltnak ellenálló céltartályba helyezik, onnan ráöntik a kötőrétegre, és a térdelő munkás fasimítóval dolgozza be, simítja el az aszfalt anyagot). Az öntöttaszfalt felületét érdesíteni kell
az aszfalt érdesítése 8-12 kg/m KZ 5/8 vagy KZ 8/12 érdesítő impregnált (bitumennel előkezelt) zúzalékkal történik, amit a forró 210 C-os öntött aszfalton egyenletes kézi hengerléssel simítják el.
Az aszfalt lehűlését követően használatba lehet venni a frissen elkészült aszfaltfelületet mely strapabíró és viszonylag olcsóbb megoldás.Útépítési aszfalt anyagok: Aszfaltbeton Aszfaltcement burkolatok
Adalékanyagúk folytonos elosztású
A kopó és a kötő aszfaltrétegek, zúzalékból, mészkőlisztből, zúzott és természetes homokból állnak.
A bitumen tartalom 4,5 7,5 % között szokott lenni.
Aszfaltbeton burkolatok esetén, a pálya szerkezete az alaprétegből, kötő és aszfalt-kopórétegből áll.Az elterített aszfaltréteg tömörítése
Hengerléssel történik. Addig kell a hengerlést befejezni (a kellő tömörséget elérni), amíg az aszfalt 100°C hőmérsékletű. A hengerlésnél célszerűen közvetlenül a finiser mögött gumikerekes henger halad forró és száraz gumikkal.
A gumihenger igen hatékonyan tömörít, mert nem csak tömörítő, de gyúró hatása is van. Ezután halad az acélhenger, amely a simítást végzi el. Az összehengerlő menet száma például 4 cm tömör vastagság esetén 8-10 menet. A csatlakozások (hosszhézagok) kialakítására különös gondot kell fordítani. A hengernek mindig a hajtott tengelyével kell finiser felé haladni és a sáv-váltást (a hengerlés általában 1/3 sávátfedéssel történik) a már kihűlt szakaszon kell elvégezni.
Érdesített homokaszfalt
Érdes felületű, nagy forgalombírású kopóréteg. Két egymás után egybeépített rétegből áll: az alsó
homokaszfalt rétegből (3-4 cm vastagságban) és az erre forró állapotban ráhengerelt bitumennel
bevont érdesítő zúzalékrétegből.
Az érdesített homokaszfalt (ÉHA) az angol Hot Rolled Asphalt magyar viszonyokra alakított változata. Az adalékanyag szemeloszlása kihagyásos. A bitumentartalom 7-9 m%. Az érdesítő zúzalék, éles, zömök alkatú, a célnak ez a leg megfelelőbb. Az érdesítő zúzalékot a homokaszfalt jól befogadja (tulajdonképpen a hiányzó frakció helyére nyomódik be a felületbe), szemcséi csak kissé állnak ki a homokaszfalt rétegből és így nagy makro-érdességű, mozaikos struktúrájú lesz a felület.
Vízáteresztő drénaszfaltMeglévő vagy újonnan épített zárt, síkos felületű aszfaltburkolatra épült igen nagy (hengerrel történő tömörítés után 16-22 v%) hézagtartamú 2-3 cm-es vékony kevert érdesítő réteg.
Az 5/12 nemes zúzalék 65 %-ban van jelen az adalékanyagban, amelyhez B-100 bitument (bitumentartalom 4,7-5,2 %) használnak.
A vízáteresztő drénaszfalt felülete porózus, érdes. Legfőbb előnye az igen gyors felületi vízelvezetés.
A tapasztalatok szerint télen a víz fagyása nem okoz kárt a burkolatban.
A réteget nem számítják be a pályaszerkezet egyenérték-vastagságába a méretezésnél. Élettartama jelentős nehézjármű-forgalom esetén 7-8 év.
Bitumenemulziós iszapbevonatNem önálló burkolat. Az alatta lévő pályaszerkezet teherbírását nem fokozza, mindössze a felületi tulajdonságokat (az érdességet, felületi zárást, felületi egyenletességet) javítja. Tehergépkocsira szerelt keverő-terítő célgép felhasználásával készül.
A keverő a gondosan összeállított szemeloszlású töltőanyag-homok adalékanyagot kation-aktív bitumenemulzióval és vízzel folyós péppé keveri össze. A kivitelezése igen gondos munkát, szakértelmet igényel. Jellegénél fogva kátyús, deformálódott, egyenetlen felületű útpálya javítására nem használható.
Útépítési aszfalt anyagok - Kevert, utántömörödő burkolatok
Makadám-útA kevert, utántömörödő aszfaltburkolatok egyszerű keverőgéppel, adalékmelegítés nélkül, hígított bitumennel és egyszerűen előállítható zúzalék adalékanyaggal készülnek. Kis és közepes
forgalom esetén gazdaságosan alkalmazhatók.
Az utántömörödő jelleg abban áll, hogy az ilyen burkolat a hengerlés befejezése után még nincskész, hiszen csak több hónapos forgalom tömöríti véglegesre.
Ekkorra a hígítószer végleg elpárolog, a bitumen megköt, a burkolat elaszfaltosodik. Az adalékanyag rendszerint lépcsős szemeloszlású, nagy hézagtartalmú. A zúzalék belső súrlódása, kiékeltsége adja a stabilitás nagyobbrészét, nem pedig a hígított bitumen-ragasztó hatása.
Az ilyen burkolatoknál a felületet nem szabad úgy lezárni, hogy megakadályozzuk a hígítószer elpárolgását. A szükséges felületi zárás is hígított bitumenes kell, hogy legyen.
Kevert aszfaltmakadámKét fajtáját szükséges megemlíteni: a vastagabb, kétrétegű burkolatot, valamint
a vékonyabb, egyrétegű szőnyeget.
Általában zúzottkő alapon alkalmazzák ezeketA KAM-120 jelű burkolat 2 rétegben készül.
Tömör vastagsága 6 cm, amelyben az alsó réteg 80kg/m 12/35 zúzottkő és 3,5 % hígított bitumen keveréke,
a felső réteg 40 kg/m 3/8 (vagy 3/12,22 vagy 5/12) zúzottkő és 5,5 % hígított bitumen keveréke.
Tömörítése hengerléssel (az alsó rétegé csak 2-3 járattal) történik.
KAM-60 jelű szőnyeg 1 rétegben készül.
Tömör vastagsága 3 cm, 60 kg/m2 3/12 (vagy 5/12,vagy3/20) zúzottkő és 5,0-5,5% hígított bitumen keveréke.
Kevert zárórétegA kevert aszfaltmakadám réteget kevert záróréteggel lehet lezárni. Általában 20 kg/m2 mennyiségű
anyagból készül, amelynek adaléka természetes és zúzott homok, valamint mészkőliszt.
Kötőanyaga 8 10 m% hígított bitumen. Elterítése terítőládával vagy finiserrel, tömörítése hengerléssel készül.
Kötőzúzalékos aszfaltmakadámAszfaltanyagait keverőgépben kell előállítani. A meglévő földútra zúzottkövet terítenek, majd addig
hengerlik, amíg a tehergépkocsik kereke a felületen nem hagy nyomot. Ezután hígított bitument permeteznek a felületre egyenletesen, 1,6 kg/m mennyiségben.
Végül összesen 70 kg/m2 kötő makadám-aszfaltréteget
Aszfaltburkolatok, bevonatok
Zúzalékot terítenek el három rétegben, amit behengerelnek a zúzott kötőréteg hézagaiba. Lezárására kevert záróréteget használnak.
Hideg AszfaltA kevert, utántömörödő aszfaltoknál meg kell említeni a hideg aszfaltot. Kisebb útépítési munkáknál alkalmazható.
Készítésekor kötőzúzalékot kevernek hígított bitumennel, a kapott anyagot depóniában tárolják. Innen szállítják el, és hidegen építik be. A hígított bitumennek feltétlenül kell tapadásjavítót tartalmaznia, mert deponáláskor a hideg aszfalt vizet kaphat. Tehát nem tömörödhet kellő képen.
Az itt leírtak (nagyjából a lényeg) után látszik, hogy az útépítés elég összetett szakma. Nem egyszerű megtalálni a megfelelő útépítőt.
Szakértelem nélküli kezekben sajnos nagyobb az okozott kár, mint a haszon. A javítási költség sokszor a duplájába kerül, mivel dupla munka van a már elrontott úttal, vagy más felülettel. Legyen a kivitelező választásban körültekintő és megfontolt!